TikTok премахна музика на звезди като Taylor Swift, The Weeknd и Olivia Rodrigo от видеоклипове след спор с техния звукозаписен лейбъл Universal Music Group (UMG).
Лицензионното споразумение между TikTok и компанията изтече в сряда и нова сделка не беше постигната.
UMG каза, че TikTok иска да плати само "малка част" от цената, която другите социални мрежи плащат за достъп до песните на лейбъла.
TikTok обвини UMG в представяне на „фалшив разказ и реторика“.
Всички видеоклипове, в които има музика на UMG, ще бъдат заглушени и няма да могат да се правят нови видеоклипове с тези песни.
По-голямата част от музиката на някои изпълнители като Ariana Grande и Katy Perry изчезна от официалните им страници, с изключение на няколко песни, които са издадени от други лейбъли.
Всички песни на Billie Eilish, друга изпълнителка на UMG, също са свалени от приложението. Останала е само една - "What Was I Made For?" от саудтрака на филма "Барби", който е издаден от Warner Music Group.
Песента "Murder on the Dancefloor" на Sophie Ellis-Bextor, която се превърна във вайръл хит, след като се появи във филма "Saltburn", също не е достъпна.
Все още са достъпни за използване неофициални, ускорени и забавени версии на песни.
Noah Kahan, чиято песен "Stick Season" се изкачи на първо място в британската класация след като стана вайръл хит в TikTok, публикува видео в акаунта си, в което казва, че не може да популяризира новата си песен в платформата.
Музикалните компании и артистите печелят възнаграждения, когато песните им се възпроизвеждат в платформи за стрийминг и социални мрежи.
В TikTok те се използват като музикален фон за видеоклиповете, качени на сайта.
Но отдавна съществува недоволство за това колко малко плащат платформите, което в този случай се превърна в голямо и много публично несъгласие.
UMG и TikTok преговаряха за нова сделка, но не успяха да се договорят преди крайния срок 31 януари.
В отворено писмо, публикувано на 30 януари, Universal твърди, че „в крайна сметка TikTok се опитва да изгради базиран на музика бизнес, без да плаща справедлива цена за музиката“.
От Universal казват, че също така са загрижени за получаването на справедливо обезщетение за изпълнителите заради генерирани от изкуствен интелект песни, направени да звучат сякаш са в изпълнение на истински артисти - като една, направена да звучи сякаш е с гласовете на Drake и The Weeknd.
Лейбълът е недоволен и от модерирането на съдържанието на TikTok, като каза, че от социалната мрежа не успяват се справят адекватно с „приливната вълна от реч на омразата, фанатизъм, малтретиране и тормоз в платформата“.
Отговорът на TikTok: „Тъжно и разочароващо е, че Universal Music Group постави собствената си алчност над интересите на своите артисти и автори на песни. Въпреки фалшивия разказ и реторика на Universal, факт е, че те са избрали да се откажат от мощната поддръжка на платформа с над един милиард потребители, която служи като безплатно средство за промоция и откриване на техния талант“, се добавя в него.
Конкурентът на Universal, Warner Music, се споразумя за лицензионна сделка с TikTok през юли 2023 г.