Една от причините за очарованието на Daft Punk беше мистерията зад машината. Пионерите в електронната денс музика прекратиха съществуването на френското дуо през 2021 г. след близо 30 години, през които работиха анонимно, скрити зад емблематичните лъскави шлемове на роботи. Според Thomas Bangalter обаче именно възходът на технологиите е една от причините с колегата му Guy-Manuel de Homem-Christo да се откажат.
“В Daft Punk се опитахме да използваме машините, за да изразим нещо много трогателно, което машината не може да усети, но човек може. Винаги сме били на страната на човечеството, не на страната на технологиите… Колкото и да обичам този образ, последното нещо, което искам да бъда в този свят, в който живеем през 2023 г., е робот”, казва Bangalter в интервю за BBC.
Двамата от дуото никога не са били от онези изпълнители, които дават простичък и ясен отговор, и именно в този стил обявиха раздялата си - с 8-минутно видео, озаглавено “Epilogue”, в което двата робота вървят и в далечината се вижда как единият от тях експлодира. Никой от музикантите не си направи труда да обясни какво означава това.
Сега, на 7-и април Bangalter ще издаде първия си самостоятелен проект от 20 години, “Mythologies”, чиито живот започва като музика за балет, изпълняван в театъра в Бордо през юли 2022 г. Албумът е вдъхновен от покойната му майка и леля, които са били танцьорки, и от чичо му, който пък е бил хореограф. Той казва, че след десетилетия правене на електронна денс музика, е бил затрогнат от това да пише песни, които не са преувеличени и не изискват електричество: “Бяхме само аз и нотния лист”.
Това е доста голямо отклонение от електронното звучене на Daft Punk, което Bangalter описва като съзнателен и необходим избор:
“Daft Punk беше проект, който размиваше границите между реалността и измислицата с тези герои роботи. Беше много важно двамата с Guy-Man[uel] да не развалим историята, докато тя се случва. Сега, когато тя завърши, ми беше интересно да разкрия онази част от творческия процес, която е изцяло човешка и в която няма никакъв алгоритъм”.
По думите му основната теза на Daft Punk винаги е била, че линията между човечеството и технологията трябва да е много рязка:
“Това беше изследване, бих казал, започнало с машините и отдалечаването от тях. Обичам технологията като средство, но някак се ужасявам от природата на връзката между машините и нас самите”.
Bangalter описа техните превъплъщения в роботи като “арт инсталация”, продължила над две десетилетия, по подобие на концептуалната художничка Marina Abramović.
Всъщност, една от причините довели до отклоняването на Bangalter от електронното звучене на групата в неговия “Mythologies” е страхът му от възхода на изкуствения интелект и неговото вли яние върху изкуствата, във времето, когато програми като ChatGPT произвеждат музика, изкуство и литература, които са трудно различими от човешкото творение.